Strategisch Plannen - Behaal je zakelijke doelen voor 2025

Uncategorized Jan 13, 2025
 

Strategisch plannen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Je weet zo veel beter waar je je op richt en waarom je dat doet. Je creëert focus en visie. Hier geef ik je een voorbeeld van mijn strategische plan en hoe jij dat ook kan opstellen: 

Wat is een strategisch plan?

Een strategisch plan is de roadmap die je helpt om jouw zakelijke doelen om te zetten naar concrete acties. Het geeft richting aan je bedrijf en zorg ervoor dat je gefocust kan blijven op je doelen. 

Wat staat er in een strategisch plan?

Een strategisch plan bevat je lange termijn doelen en hoe je hier gaat komen. Denk aan je omzetdoelen, je aanbod, maar ook hoeveel leads en sales je hiervoor nodig hebt. 

In een strategisch plan vertaal je je dromen naar concrete acties. Zelf breek ik mijn strategisch plan ook altijd op in doelen per kwartaal, maand en dag.

Hoe schrijf je een strategisch plan? - Voorbeeld en tips: 

Hoe vertaal je nu jouw grote dromen naar een haalbaar plan? Dit begint met het stellen van ambitieuze maar realistische doelen en het uitwerken van een concrete aanpak. 

Dit is hoe ik zelf mijn strategisch plan opstel:

    1. Dream 
    2. Plan 
    3. Do 

strategisch plannen

  1. Dream 

Beantwoord voor jezelf de volgende vragen. Dit geeft de richting aan je bedrijf. Hier ga je je op richten: 

Stel alles is mogelijk..

  • Welke omzet zou je willen behalen? 
  • Waar wil je vanaf qua aanbod? 
  • Waar wil je meer van? 
  • Waarvoor doe je het? Lange termijn doel 

Persoonlijk voorbeeld: 

Dit jaar had ik een omzetdoel van €350.000, dat we halverwege het jaar al behaalden. Vervolgens heb ik het doel verhoogd en sloten we het jaar af op €495.000, net onder de €500.000. Voor 2025 wil ik mijn strategie richten op €1 miljoen omzet – een verdubbeling. Veel ondernemers hebben geen helder omzetdoel, waardoor het lastig wordt om gericht te werken.

Voor mij betekent 2025 ook minder 1:1 werken, zodat ik meer tijd heb voor strategische zaken. Daarnaast ontwikkelen we een app voor Scalable Impact, inclusief live challenges en communityfuncties.

Wat zijn jouw zakelijke dromen als alles mogelijk is?

  1. Plan 

Vervolgens ga je je doelen omzetten in een concreet plan.

  • Wat heb je nodig om je doelen te behalen? 
  • Welke acties ga je daarvoor nemen?

Ik schrijf vervolgens 3 pijlers op:

  • Aanbod
  • Lead
  • Sales

strategisch plannen

2.1 Aanbod

Je aanbod is een belangrijk onderdeel van een strategisch plan. Vragen die ik mezelf stel:

  • Hoe vaak ga ik live lanceren? 
  • Hoe vaak ga ik evergreen verkopen? 
  • Welk aanbod wil ik hebben? - Maximaal 3 

Ik deel altijd mijn totale omzet door 10 maanden, omdat de zomermaand en kerstmaand altijd rustige maanden zijn. Misschien wil je dan ook vrij hebben. 

Ik heb ChatGPT, een van mijn favoriete A.I. tools, ook gebruikt om te helpen met mijn plan.
Prompt

Afgelopen jaar heb ik 500k omgezet met het verkopen van mijn groepsprogramma (4K) en 1:1 coaching. Ik stop alleen met 1:1 en aan het einde van Q2 ga ik een lanceer membership lanceren nadat mijn boek uitkomt voor de prijs van x. Bedenk een strategie hoe ik naar 1 miljoen omzet kan gaan in 2025. Ik lanceer 4x per jaar. Ik heb 30K uitgegeven aan ads.

Het is belangrijk om je strategie groots te durven maken. Hoewel ik tevreden en dankbaar zou zijn als we volgend jaar de €500.000 behouden, blijf ik ambitieus. Daarom richt ik mijn strategie op een omzetdoel van 1 miljoen. Het plan kan onderweg veranderen, maar het einddoel staat vast. Dit geeft richting en zorgt voor focus. Als ik mijn omzetdoel niet haal, vind ik dat niet heel belangrijk. Ik heb dan wel de juiste stappen hiervoor gezet en veel geleerd. 

Hoe ziet jouw ideale aanbod eruit? 

2.2 Lead

Nu bedenk ik me hoe ik aan leads ga komen:

  • Hoeveel advertentiebudget heb je nodig?
  • Hoeveel zichtbaarheid heb je nodig? 
  • Ga je met partners werken?

Persoonlijk voorbeeld: 

Ik had in 2024 €30,000 aan advertentiebudget. Dit ga ik verdubbelen. Ik werk ook met een appointmentsetter en ik ga deze salesprocessen optimaliseren. Zo ga ik met targets werken en komt er een strakkere opvolging. 

Succes in je business draait niet alleen om meer leads genereren, maar ook om het maximaal benutten van de contacten die je al hebt. Een efficiënte achterkant van je organisatie zorgt ervoor dat je meer uit bestaande gesprekken haalt.

2.3 Sales

  • Hoeveel salescalls heb je nodig? 
  • Hoeveel mensen heb je nodig in je masterclass? 

Gemiddeld zijn er drie salescalls nodig om één sale te maken. Daarnaast converteert doorgaans 1-5% van de deelnemers aan je masterclass naar een aankoop. Dat kan zowel je directe aanbod zijn als andere producten of diensten.

Het is belangrijk om je eigen metrics bij te houden en op basis daarvan berekeningen te maken. Dit helpt je om inzicht te krijgen in wat werkt en hoe je jouw strategie verder kunt optimaliseren.

  1. Do 

Bij het opstellen van een strategisch plan, neem ik ook mee wat je dagelijks, wekelijks en maandelijks moet doen. Dit kan je ook weer aan ChatGPT vragen. 

strategisch plannen

Voor mij is dat bijvoorbeeld:

Dagelijks

  • Elke dag dankbaar
  • Zichtbaar
  • Leren 
  • 1 reel
  • 1 story
  • Outreach naar minimaal 5 nieuwe mensen / volgers

De reels en stories halen we niet helemaal, maar we posten wel elke werkdag. De outreach naar volgers wordt door mijn team gedaan.

Ik zorg er elke dag voor dat ik mijn doelen scherp heb. Dit is wat we willen. Dit is waarom we het willen.

Wekelijks 

  • Korte salesmeetings met het team 
  • Nieuwe weggevers creëren voor socials
  • Een hoofdstuk per week aan mijn boek

Tijdens de salesmeetings bespreken we de pipeline targets. Stel dat je twee klanten per maand wilt werven; dan moet je zes salescalls inplannen. In de meetings kijken we of dit doel haalbaar is en of het target op schema ligt.

We houden nauwkeurig bij hoeveel leads en calls we genereren. In de meetings worden successen gevierd en we belonen de prestaties. Ons salesteam werkt met een combinatie van een vast salaris en bonussen. 

Ik schrijf momenteel een boek en heb mezelf als doel gesteld één hoofdstuk per week te schrijven. Ik doe dat op woensdagmiddag. Hierdoor hoef ik de rest van de week niet over mijn boek na te denken.

Dit kan je natuurlijk ook doen voor je socials. Door bijvoorbeeld één keer per week content te schrijven, hoef je er niet elke dag over na te denken. Zo weet je dat je het in orde hebt. 

Maandelijks 

  • App ontwikkelen 
  • Salesteam: opvolgen van "nee zeggers"
  • 1 podcast aflevering 
  • Evaluatie

Het opvolgen van "nee zeggers" is belangrijk om de relatie te onderhouden. Vraag hoe het met ze gaat en als ze in een ander traject zijn ingestapt, hoe het daarmee gaat. 

Ik ga ook de podcast weer nieuw leven inblazen. Ik ga mensen interviewen over hun lanceringen. Dit hoeven niet altijd klanten van mij te zijn, maar juist mensen uit de Nederlandse markt die leuke lanceringen doen. 

Maandelijks evalueer ik de voortgang en kijk ik wat er beter kan, zodat ik blijf verbeteren en groeien in mijn business.

Wat zijn jouw dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse doelen?

Strategisch plannen - Een belangrijke vraag: 

Ben ik bereid de acties te nemen die nodig zijn? 

Ik geloof echt dat iedereen zijn of haar doelen kan halen, alleen soms moet je er wel offers voor brengen. Ik durf wel te zeggen dat ik bereid ben om meer te doen dan een gemiddeld ander persoon, waardoor mijn resultaat nu ook hoger is. 

Mogen je doelen de focus hebben? Mogen je doelen iets kosten? 

Succes met het strategisch plannen van jouw jaar!  

Doe de challenge

Kickstart je online programma

In deze 4 daagse challenge live training zet je de 4 belangrijkste stappen voor het maken van succesvol online programma in een drukke markt, waar mensen Ă©cht op zitten te wachten

DOE DE GRATIS CHALLENGE

Mijn favoriete online tools

Deze tools zorgen ervoor dat ik veel dingen in mijn business kan automatiseren. 

GA NAAR TOOLS
Close

75% Complete

My gift to you...

Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.