Hoe breng je schaarste aan in je aanbod?
Vandaag hebben we het over schaarste en wel schaarste aanbrengen in je lancering.
Wij mensen hebben allemaal een push nodig om tot actie te komen. En die push kunnen we creëren door schaarste aan te brengen.
Wij mensen schuiven het liefst de keuzes voor ons uit, als er geen gevaar heerst dat we iets verliezen, dan doen we dit maar al te graag.
Als we het hebben over schaarste, dan bestaan er natuurlijk veel manieren van schaarste. Misschien heb wel eens ergens een manier gezien waarbij dit echt niet goed voelde voor je. Dat kan! Doe het dan op jouw manier waarop het wel authentiek voelt voor je. Gooi niet het hele begrip schaarste over boord door een ervaring.
Het is nu eenmaal zo dat mensen goed reageren op schaarste. En uiteindelijk help je ze om een beslissing te maken.
Vandaag hebben we het over: op welke manier kun je schaarste creëren in jouw lancering? Ik geef je in deze video de meeste gebruikte vijf tips:
- We beginnen bij een manier die waarschijnlijk het meest gebruikt wordt: De prijs gaat omhoog na een bepaalde datum. Persoonlijk ben ik niet zo van korting geven tijdens een lancering (dus b.v. halverwege de lancering dat de prijs omhooggaat, al heb ik dit wel succesvol gezien bij andere ondernemers), mijn favoriete manier van schaarste is kunnen roepen dat HIERNA de prijs omhooggaat. Mensen vinden het verschrikkelijk als ze niet een bepaalde deal kunnen krijgen. Denk maar aan alle supermarkt acties die er lopen, zelfs de mensen die het verschil in hun portemonnee NIET missen, zijn nog steeds vatbaar voor een goede deal. Dus als je aangeeft dat de prijs na de lancering omhooggaat, dan werkt dit als een goede manier van schaarste. Ik houd er altijd van om te zeggen, het gaat met minimaal 500,- omhoog of iets. Dus niet iets definitiefs, maar wel een bal park van wat het ongeveer kan zijn.
- De tweede meest gebruikte manier van schaarste is de deuren gaan DICHT, een stukje FOMO dus. Hierna kun je je dus niet meer inschrijven. Als je een live lancering doet, kan het zijn omdat je een bepaalde startdatum hebt die je wilt aanhouden. Of als je een evergreen programma hebt en je wilt mensen een deadline geven om tot actie te komen. Je kunt dan bijvoorbeeld een tool gebruiken die deadline funnels heet en dan zijn mensen ook echt uitgesloten om het aanbod te kopen tot je weer live lanceert. Op deze manier maak je de deadline ook authentiek. Dus de mogelijkheid wegnemen om voor dit aanbod te gaan, is een heel effectieve manier van schaarste creëren. Mensen krijgen dan last van FOMO. Niet iedereen zal dit nodig hebben, er zijn bijvoorbeeld ook de early adopters die het al hebben gekocht, maar er zijn ook aardig wat twijfelaars en mensen die echt tot het allerlaatste moment te wachten om tot een beslissing te komen. En ik zelf betrap me er ook vaak op dat ik pas op het allerlaatste moment instap. Waarom? Omdat het voor me uitschuiven makkelijker is. Dit zal je misschien zelf ook wel herkennen.
- De derde manier van schaarste is om bijvoorbeeld bepaalde bonussen die je hebt weg te nemen. Als je sexy bonussen hebt, waarvoor mensen alleen al je hele programma zouden willen kopen, dan is dat een goede incentive om tot actie te komen. Dit kan bijvoorbeeld een snel acting bonus zijn, een 48 uurs bonus, of dat na de lancering je nog wel je programma kunt kopen, maar dan zonder de bonussen. Ik gebruik zelf in mijn lancering vaak alleen de 48 uurs bonussen.
- Een vierde manier van schaarste creëren is dat als mensen voor een bepaalde tijd betalen en mee gaan doen, dat ze dan nog net met dit thema mee kunnen lopen, dat ze deze workshop kunnen meepakken of dit thema. Dit werkt ook goed bij lidmaatschappen. Je kunt bijvoorbeeld elke maand een ander thema hebben, wat ook direct schaarste geeft, want als je niet meer doet die maand, heb je dus niet de kennis van dit thema. Stel dat je een doorlopen aanbod hebt en je hebt salescalls, dan is het dus ook altijd goed om aan te geven! Als je vanaf dan en dan meedoet dan kun je nog net deze meeting / speciale workshop meepakken. Dit is een mooie manier van schaarste creëren en dit helpt dat mensen sneller tot een commitment komen.
- De vijfde manier van schaarste creëren is OP=OP. Of er zijn nog maar twee plekken beschikbaar. Je limiteert de hoeveelheid mensen die kunnen meedoen! Je kunt dit op verschillende manieren authentiek doen. Je geeft bijvoorbeeld aan dat je per maand vier plekken hebt voor nieuwe coachees of deelnemers. Of dat je max 10 plekken hebt voor je nieuwe aanbod.
Dit zijn mijn vijf tips voor het creëren van schaarste. Je kunt ze ook stapelen. Bijvoorbeeld alle vijf manieren gebruiken of een paar hiervan.
Zorg wel dat je ze authentiek houdt en dat de schaarste ook echte schaarste is.
Dat betekent de optie ook echt wegnemen, de prijs ook echt verhogen en de bonus ook echt wegdoen.
Wil jij je volgende lancering zo optimaliseren zodat je twee keer meer resultaat gaat behalen? Boek dan een gratis call met mij om te kijken wat jou Lancerings Game Plan kan zijn? www.thebusinessadventure.com/connect
In één oogopslag ontdekken of je online programma een succes wordt voor je ideale klant.
Deze tools zorgen ervoor dat ik veel dingen in mijn business kan automatiseren.
In deze 4 daagse challenge live training zet je de 4 belangrijkste stappen voor het maken van succesvol online programma in een drukke markt, waar mensen écht op zitten te wachten
75% Complete
Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.