Werken Online Marketing Salesfunnels nog wel?

Uncategorized Aug 15, 2024

Werken salesfunnels nog wel? Salesfunnels zijn niet meer hetzelfde als voor corona, waar een paar mailtjes al gelijk tot sales leiden. Toch raad ik iedereen aan een online marketing salesfunnel op te zetten, maar dan wel op een manier die werkt! Lees hier hoe je salesfunnels het beste kan inrichten voor jouw online bedrijf:

Een salesfunnel beschrijft het proces dat een potentiële klant doorloopt om uiteindelijk tot aankoop over te gaan. Het is een voorbedachte reis vanaf het eerste contact met je bedrijf tot de aankoop. 

Een potentiële klant klikt bijvoorbeeld op een advertentie van jou, downloadt een gratis weggever en krijgt vervolgens geautomatiseerde mailings met jouw aanbod.  

Het is echter moeilijk om mensen te laten kopen alleen vanuit mail. Het is belangrijk dat je mensen in je online marketing salesfunnel inspireert en weer uitnodigt tot een conversie event. Dit kan een salesgesprek of online webinar zijn. 

‘Alleen mailtjes versturen verkoopt niet’

Daarnaast wordt het contact met jou steeds belangrijker. Het menselijke element. Juist in de wereld van A.I. en automatisering, is er behoefte aan menselijke marketing.

Het belang van een salesfunnel

Niet iedereen heeft een salesfunnel. Het nadeel hiervan is, dat je aan de voorkant heel hard aan het trekken bent. Met een salesfunnel wordt het harde werk voor jou gedaan. Je richt het een keer in en daarna gaat het lopen. Ik zie het als een werkpaard.

Het allergrootste voordeel van een salesfunnel is dat je constant mensen in je pipeline hebt die met je willen werken. 

Mijn online marketing salesfunnel template 

Hier zie je een voorbeeld van mijn online salesfunnel: 

Je ziet dat mensen op verschillende manieren mijn salesfunnel binnenkomen. Dit kan zijn via mijn mailinglijst, eigen netwerk, socials, advertenties of via partners waarmee ik samenwerk. 

Ik maak gebruik van een conversie-optin, dit is bijvoorbeeld een gratis weggever. Dit zijn bij mij geen e-books maar een gratis challenge, masterclass of sales call. 

Zelf gebruik ik het meest een challenge, omdat mensen mij in korte tijd beter leren kennen doordat je mensen meerdere keren meeneemt in het proces. Plus je helpt mensen om tot actie te komen. Dit werkt goed bij mijn doelgroep. 

Na de aanmelding krijgen ze op de bedankpagina een aanbieding te zien. Als ik bij aanmeldingen mensen hun telefoonnummer krijg, dan krijgen ze via Manychat ook nog een herinnering voor de challenge, zodat de show-up-rate (live kijkers van de challenge) hoger ligt. 

Na de challenge doe ik de mensen van het programma een aanbod en zo verkoop ik mijn groepsprogramma Scalable Impact.

Salesfunnel online marketing - De 4 meest gebruikte funnels  

 1. Challenge funnel 

Dit is een funnel waarbij je eerst 3 of 4 dagen een challenge geeft. Dan eindig je eventueel met een masterclass. Daarna ga je de salesweek in, waarbij je mensen een deadline geeft om je programma te kopen. 

Het voordeel van deze funnel is dat het goed converteert, voor mensen die jou nog niet goed kennen. Ik heb veel succes met deze funnel. Mensen hebben een week lang de tijd om opgewarmd te worden door jou. Ze vinden je leuk of niet leuk. Waarschijnlijk hebben ze in de groep al veel positieve vibes gekregen. Het groepseffect werkt ook altijd. 

‘Ik heb mijn meeste klanten gekregen door de challenge funnel.’ 

Het is de perfecte funnel voor startende ondernemers of mensen die de tijd kunnen nemen om door een challenge heen te gaan. Gevorderde of hele drukke ondernemers gaan vaak geen challenge meer doen. Daar maken ze geen tijd voor vrij. Daarom doe ik zelf op dit moment niet heel veel challenges meer, maar deze funnel is wel heel lucratief. 

Het leuke van een challenge is dat je het kan pimpen met cadeaus die ze kunnen winnen. Je kan verrassingselementen toevoegen. Het is ook leuk dat mensen in een Facebook groep zitten. Dat ‘wij gevoel’ willen mensen niet verliezen. Dat helpt echt met je conversie.

2. Webinar of masterclass funnel 

Je kunt mensen uitnodigen voor je webinar. Als mensen zich aan hebben gemeld, kan je ze opwarmen door het versturen van waarde mails. In deze mails kan je video’s plaatsen over bepaalde onderwerpen, hierdoor raken mensen enthousiast om ook echt naar je webinar toe te komen. 

Het is een vrij simpele funnel. Na het webinar komt er bijvoorbeeld een week de tijd om je programma te kopen. Ook pitch je in het webinar zelf je aanbod.

3. Ebook funnel 

Een ebook funnel is een wat meer indirecte funnel. Een ebook funnel is eigenlijk gemaakt om je emaillijst te laten groeien en mensen langzaam op te warmen. Als je adverteert is het vaak goedkoper om te adverteren naar een ebook dan naar een masterclass. 

Je kan mensen converteren vanuit je ebook naar je webinar. Als je dit goed doet, zal ongeveer 30-50% van de mensen zich inschrijven voor je webinar. Mocht dat percentage lager liggen, dan is het niet kost effectiever dan adverteren naar een directe webinar inschrijving. 

Wat belangrijk is in je ebook funnel, is dat het in de opvolgende mails heel duidelijk moet zijn waarom de webinar echt de volgende stap is. Een ebook funnel werkt goed als je webinar heel aanvullend is op je ebook of echt een mooie volgende stap.

Je mailinglijst moet lang genoeg zijn voor deze funnel, net als het aantal mails dat je stuurt. Je moet mensen dus vaak uitnodigen naar je webinar. Je ziet niet altijd direct het resultaat, maar het is een mooie funnel.

4. Sales call funnel 

Je kunt mensen in plaats van naar een webinar, ook uitnodigen naar een 1:1 gesprek. Mensen kunnen je dan ook goed spreken. Meestal wordt dit gedaan voor iets duurdere programma’s. Als je dit slim en effectief aanpakt, door bijvoorbeeld met een team te werken, kan je dit ook voor een lager geprijsd programma doen. 

Hoe ziet zo’n funnel eruit? Vanuit verschillende hoeken kan een salescall aangevraagd worden. Via je website, via prive bericht, via social media, via je podcast etc. Vervolgens prikt men een datum en vullen een vragenlijst in. Zo kan een lead gevalideerd worden. Past diegene bij jouw programma? Is het een goede lead, dan gaat de afspraak door. Is het geen goede lead, dan kan je altijd de afspraak afzeggen en aangeven wat de reden is waarom dit niet het juiste moment of de juiste plek is om een call aan te bieden. Tijdens de salescall doe je natuurlijk ook je aanbod als het past en verkoop je ook je online programma.

Tot slot, je kan natuurlijk ook een combinatie hebben van deze funnels, maar maak het ook niet te ingewikkeld. Mensen willen niet eerst 100 stappen door, om klant bij je te worden als ze echt al klaar zijn om te kopen. Voor de twijfelaars is het wel goed dat er een aantal stappen ingebouwd worden zodat ze ook echt getriggerd gaan worden om stappen te ondernemen. 

Wil je mijn hulp met het verkopen van een online programma of het opschalen van je funnels? Boek dan hieronder je scale call. Je krijgt gelijk de tools om weer een stapje verder te komen. Daarbij kan je besluiten of je wel of niet met mij wilt werken. 

Benieuwd hoe jouw online marketing salesfunnel beter kan?

Boek hier je scale call 

QUIZ-TIME! Wordt jouw online programma een supersucces?

In één oogopslag ontdekken of je online programma een succes wordt voor je ideale klant. 

DOE DE TEST

Mijn favoriete online tools

Deze tools zorgen ervoor dat ik veel dingen in mijn business kan automatiseren. 

GA NAAR TOOLS
Close

75% Complete

My gift to you...

Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.