Branding voor je bedrijf - zo bouw je een sterk merk

Uncategorized Dec 11, 2024

Een sterke branding voor je bedrijf zorgt voor herkenning, vertrouwen en loyaliteit. Maar waar begin je? Hoe zet je nu een stevige branding neer voor je bedrijf? Hier lees je hoe ik mijn branding aanpak en hoe jij ook zelf direct aan de slag kan gaan met jouw branding: 

  1. Wat is branding?
  2. Het belang van branding voor je bedrijf
  3. Naam van je bedrijf bepalen
  4. Brandkleuren
  5. Logo voor je bedrijf

1. Wat is branding 

Allereerst, wat is branding nu eigenlijk? Branding is het proces van het vormgeven van de identiteit van je bedrijf. Welke emotie roept jouw bedrijf bij klanten op? Denk aan je missie, je visuele identiteit, maar ook hoe je praat met je doelgroep. Je wilt met je branding een unieke en herkenbare indruk achterlaten. 

Het bekendste voorbeeld is misschien wel dat van Coca-Cola. Hun branding gaat niet alleen om frisdrank, het gaat om het oproepen van positieve emoties, zoals geluk, samenzijn en nostalgie. Met consistent gebruik van hun rode kleur, het logo en slogans zoals “Open Happiness”, hebben ze een merk gecreëerd dat wereldwijd herkenbaar is.

2. Het belang van branding voor je bedrijf

Goede branding is heel belangrijk voor je bedrijf. Het kan je onderscheiden van concurrenten. Je potentiële klant heeft de keuze om met verschillende bedrijven samen te werken. Je wilt dat de klant de keuze voor jou maakt. Een sterke brand helpt hierbij, net als bijvoorbeeld online zichtbaar zijn

Branding zorgt onder andere voor: 

  • Herkenning: Een goede branding maakt je bedrijf herkenbaar. Mensen onthouden eerder een sterk merk.
  • Vertrouwen: Consistente branding wekt professionaliteit en betrouwbaarheid op, wat helpt om klanten aan te trekken en te behouden.
  • Loyaliteit: Een sterke brand creëert een gevoel van verbinding. Klanten kunnen zich identificeren met jouw merk.

3. Branding voor je bedrijf - Naam bepalen

Allereerst, het bepalen van de naam voor je bedrijf. Dit kan je eigen naam zijn, of een bedrijfsnaam. Dit gaat niet over je producten, maar echt hoe je bedrijf heet. 

Hier moet je naam aan voldoen: 

  • Uniek
  • Makkelijk te onthouden. 
  • Passend bij jou als ondernemer 
  • Simpel te spellen

Check ook of de url makkelijk te verkrijgen is. Zelf heb ik theadventure.co, omdat .com niet meer beschikbaar was. Dit betekent wel dat ik telkens alles moet spellen voor iedereen en moet uitleggen dus dat is niet ideaal. Ik zou voor .nl gaan en als je internationaal gaat voor .com

Eigen naam of bedrijfsnaam

Wanneer gebruik je je eigen naam en wanneer een bedrijfsnaam? Je kan je eigen naam gebruiken als deze makkelijk te spellen is. Als ik zelf een makkelijke achternaam had gehad, dan had ik mijn bedrijf op mijn eigen naam gedaan. Je ziet toch dat mensen vaak je naam Googlen. Je eigen naam als bedrijfsnaam werkt daarnaast vaak goed als je je bedrijf wilt bouwen rondom jouw expertise. 

Als je je bedrijf later wilt verkopen, of zelf niet snel op de voorgrond wil treden, dan kan een bedrijfsnaam goed werken.

Zelf ben ik gestart met de Pyhalagroep als VOF samen met mijn man. Als handelsnaam gebruikten we prachtigebruid.nl. Er kan dus een verschil zitten tussen je bedrijfsnaam en handelsnaam. 

Deze Nederlandse naam werkte alleen niet echt lekker voor onze buitenlandse klanten. Vandaar dat we zijn begonnen met Theadventure.co. We zijn zelf erg avontuurlijk en reizen veel en we vinden het fijn om ook deze klanten aan te trekken. Theadventure.co is onze BV en tegelijk de handelsnaam voor onze bruiloft business. 

Toen ik begon met coachen, startte ik onder de naam thebusinessadventure.com en registreerde dit als handelsnaam. Klanten konden deze naam echter moeilijk onthouden. Ze zeiden bijvoorbeeld “het bedrijf van Merel”. De naam bleef niet echt hangen en voelde niet uniek aan. Anderhalf jaar geleden transformeerde ik deze naam naar Scalable Coach. Een naam die niet alleen mijn missie weerspiegelt, maar ook direct herkenbaar en krachtig is.

Nu hebben we Theadventure.co als BV voor de trouw business en The Scalable Coach voor de coaching business. Mijn coachings programma’s zijn een verlengde van mijn bedrijfsnaam. Mijn programma heet Scalable Impact en je merkt dat mensen dit goed kunnen onthouden. Zo zeggen ze bijvoorbeeld: “Ik ben bij Scalable Impact ingestapt“. 

4. Je brandkleuren 

Je brandkleuren zijn een belangrijk onderdeel van je merkidentiteit. Ze zorgen voor herkenning en geven je merk een unieke uitstraling. Naast je basiskleuren kun je werken met bijbehorende tinten of percentages, die een verlengstuk vormen van je kernpalet.

Dit zijn mijn brandkleuren en de 2 percentages:

Breng je brandkleuren ook terug in je fotografie, zoals in je kleding. Je kan natuurlijk ook zwarte of witte kleding in foto’s gebruiken. Wit doet het wel vaak beter op de foto. 

Zorg dat je visuele stijl altijd aansluit bij je merk.

Een logo is het visitekaartje voor je bedrijf. Kies voor een duidelijk basislogo met eventueel een korte tagline eronder. 

Ik zie mensen ook weleens een hele lange tagline hebben. Dit zou ik niet doen. Dit kan je verwerken in je mission statement. 

Zorg daarnaast voor variaties, zoals een zwart-wit versie en een logo dat past op gekleurde achtergronden.

Naast je hoofdlogo is het slim om voor specifieke programma’s aparte logo’s te ontwerpen. Zo geef je elk programma een eigen identiteit, terwijl het nog steeds aansluit bij je merk. Zo blijft het allemaal mooi in balans. Hier zie je de logo’s voor mijn programma’s: 

Voor logo designs kan je naar een designer gaan, of je kan natuurlijk kijken op Etsy. Ik heb mijn logo van Etsy. Voor $17 heeft ze mijn logo ontwikkeld. Je kan ook zelf je kleuren kiezen. 

Mocht je echt willen werken met een vormgever, dan kan ik Celina aanraden van Cece content. Zij werkt nu een dag in de week voor mij aan mooie designs.

Deze tips helpen je met het neerzetten van een stevige branding voor je bedrijf. Dit gaat echt veel doen voor je bedrijf. Branding is een stuk herkenbaarheid en professionaliteit. Maak er iets moois van! 

QUIZ-TIME! Wordt jouw online programma een supersucces?

In één oogopslag ontdekken of je online programma een succes wordt voor je ideale klant. 

DOE DE TEST

Mijn favoriete online tools

Deze tools zorgen ervoor dat ik veel dingen in mijn business kan automatiseren. 

GA NAAR TOOLS

Doe de challenge

Kickstart je online programma

In deze 4 daagse challenge live training zet je de 4 belangrijkste stappen voor het maken van succesvol online programma in een drukke markt, waar mensen écht op zitten te wachten

DOE DE GRATIS CHALLENGE
Close

75% Complete

My gift to you...

Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.