Toen ik begon met online ondernemen had ik haast geen volgers en geen groot netwerk. Ik had minder dan 100 mensen op mijn emaillijst staan, maar wilde toch mijn nieuwe online programma gaan pitchen. Wat doe je dan?
Een van de oplossingen kan advertenties zijn.
Ik had daar al ervaring mee. Ook zeker niet altijd positief. Ik heb ook weleens 1,000 euro weggegooid, maar ik had wel ontdekt dat coaches en bedrijven die snel gegroeid waren allemaal via advertenties zijn gegroeid.
Het is niet de enige manier, maar wel een hele goede manier als je het juist aanpakt.
1. Heeft adverteren op Facebook nog zin?
2. Hoe duur is adverteren via Facebook?
3. Waarvoor kan je advertenties inzetten?
4. Welke ads werken goed bij een lancering?
5. Stappenplan - Zo maak ik advertenties
6. Een aantal tips voor Facebook advertenties
7. Facebook adverteren uitbesteden
Laten we beginnen met een belangrijke vraag. Een vraag die ik veel hoor is: ‘Heeft adverteren op Facebook nog wel zin?’.
Je hoort dat Facebook advertenties duurder zijn geworden en het is natuurlijk ook spannend om geld uit te geven aan adverteren.
Advertenties zijn zeker duurder geworden de laatste tijd, maar zijn naar mijn mening nog steeds super lucratief.
Ik heb altijd geadverteerd vanaf dag 1. De eerste paar keren dat mijn aanbod nog niet helemaal geweldig was vielen de resultaten dan ook tegen. Op het moment dat dit wel duidelijk was ben ik altijd heel snel gegroeid met advertenties.
Nu maak ik minimaal 10x het bedrag terug dat ik investeer in advertenties.
Je kan op Facebook al adverteren vanaf €1 per dag. Je geeft zelf je maximale budget aan. Zo houd je de controle over je uitgaven. Je betaalt conversie of voor bereik (traffic).
Als je doorlopend adverteert op een weggever zoals een ebook adviseer ik mijn klanten om minimaal €5 of €10 per dag aan advertenties te besteden, zodat je echt resultaat kan zien.
Waar moet je dan aan denken qua kosten:
Werk je met consumenten dan is een conversie (download) vaak tussen de 1-3 euro.
Voor Business to Business is dit een stuk hoger, dit kan zelfs oplopen tot 8,-
Het doel met een weggever is met name om een grotere emaillijst te bouwen.
Adverteer je naar een conversie-event zoals een challenge of een masterclass, kunnen die kosten net weer iets hoger uitlopen. Omdat het doel iets directer is, namelijk de pitch van je programma in de masterclass, is het makkelijker om hier verkopen uit te halen.
Zelf kijk ik niet alleen naar kosten, maar vooral naar wat het oplevert:
Zo heb ik eens €12,500 uitgegeven aan Facebook en Instagram advertenties. Hierdoor heb ik een omzet kunnen draaien van ongeveer €70,000. Dit is een winst van meer dan €57,500 euro! Dit heb ik 100% te danken aan advertenties.
Tegenwoordig krijg ik er ongeveer 10x uit wat ik erin stop. Dit komt ook omdat onze funnels en lanceringen helemaal geoptimaliseerd zijn.
Je kan Facebook advertenties inzetten als lanceerstrategie om je online programma te verkopen. Je kan voor de ogen van allemaal mensen komen die nog nooit van jou gehoord hebben, maar ook nog eens voorbij komen bij mensen die je al kennen. Je kan bijvoorbeeld leads genereren voor je webinar of ebook. Denk bijvoorbeeld aan de volgende advertenties:
Via Meta adverteer je zowel op Facebook als Instagram. Hoewel ik het merendeel van mijn volgers op Instagram heb, werken Facebook advertenties voor mij beter. Mensen schrijven zich makkelijker in op Facebook dan op Instagram.
De bezoekers van je emaillijst of je website kan je een advertentie laten zien. Je marketingboodschap kan dan zijn ‘M’n programma gaat open - Schrijf je in’ of ‘M’n programma gaat bijna dicht - Schrijf je in’. Je advertentie kan heel erg direct zijn. Dit laat je alleen zien aan de mensen die jou al kennen.
Een grote email lijst is handig voor je volgende lancering of om jouw aanbod doorlopend te verkopen. Dit doe je vaak met een ebook. Ik heb altijd ebook advertenties lopen, waardoor ik ongeveer 300 mensen per maand op mijn mailinglijst krijg.
Niet alleen draai ik zelf advertenties, ik doe dit ook voor mijn klanten. Ik merk dat er twee soorten advertenties met kop en schouder bovenuit steken.
Carousel advertenties
Carrousel zijn plaatjes van tot 10 afbeeldingen waar je mensen door een verhaallijn kan brengen. Vaak scoren deze het beste in een complete lancering.
Video advertenties
Video advertenties doen het erg goed. Het voordeel is dat je je persoonlijkheid erin kan brengen en je kunt de boodschap vaak wat vollediger kunt uitwerken.
Je kan die video’s opnemen als je buiten loopt. Dit lijkt veel organischer en natuurlijker. Het lijkt alsof het een normale, organische story is in plaats van een advertentie story.
Als je loopt heb je bovendien gelijk een meer ontspannen video!
1. Kijk naar best practices van je vorige lanceringen
Als uitgangspunt kijk ik altijd naar mijn vorige lanceringen. Welke ads werkten goed? Welke beelden en tekst?
2. Library ads Facebook
Vervolgens ga ik naar Library ads van Facebook. Dit is een pagina waar je kan zien wat andere mensen allemaal doen qua adverteren. Daar kan je gewoon iemand intypen en kijken welke advertenties zij maken. Ik kijk bijvoorbeeld naar andere mega succesvolle ondernemers en kijk wat hun ads zijn. Ik kijk naar ads die al maanden lopen en dus geoptimaliseerd zijn.
Zelf kijk ik vaak naar Amerikaanse ondernemers, omdat zij vaak nog creatiever moeten zijn met hun advertenties. Daar is immers meer concurrentie.
Ik kijk naar wat voor creatives ze maken; creatives zijn het beeld en de tekst. Het beeld kan een plaatje, video of gifje zijn. Vaak zie ik dat de video het het beste doet qua performance.
3. Het plan
Dan ga ik aan de slag. Ik ga een video maken en een aantal plaatjes. Ik neem mijn video op in zowel story formaat als liggend formaat. Ik maak een aantal varianten. Ik maak altijd drie soorten teksten: een tekst is mijn verhaal; een meer verhalende vorm. Twee teksten gaan over de pijn. Zorg altijd dat je inspeelt op de pijn. Ik maak dan bijvoorbeeld een tekst wat langer en de andere wat korter. De eerste regel die je zegt is het allerbelangrijkst. Die moet gelijk bij mensen binnenkomen. Je wilt dat mensen stoppen met scrollen.
4. Advertenties inplannen.
Als de teksten en beelden klaar zijn, ga ik de advertenties inplannen. Vaak heb ik dan ook nog verschillende typen advertenties. Ik doe vaak een conversie advertentie en een leadgeneratie advertentie. Dat laatste is een formulier op Facebook. Zo worden mensen niet naar jouw pagina doorgestuurd, maar kunnen direct op Facebook hun gegevens achterlaten.
5. Analyseren
Laat je advertenties 3-5 dagen lang lopen. Dan ga je kijken welke advertentie het het beste doet. Je moet weten wat je per lead betaalt en wat je conversiepercentage is. Hoeveel mensen die bijvoorbeeld jouw geadverteerde masterclass volgen, worden ook daadwerkelijk klant.
1. Formuleer je marketingboodschap goed
Je kan nog zo’n gave advertentie bedenken, maar je marketingboodschap moet goed zijn. Denk aan een titel en subtitel voor je masterclass. Inclusief het resultaat dat mensen kunnen verwachten. Je moet mensen nieuwsgierig maken naar wat jij te vertellen hebt.
Je kan bijvoorbeeld het pijnpunt benadrukken en het verlangen. Waar wilt iemand naartoe. Dit kan allemaal in de marketingboodschap zitten.
Mensen schrijven zich niet zomaar voor iets in. Waar sta jij voor? Hoe kan jij mensen helpen met hun probleem?
2. Zorg dat je aanbod scherp staat
Als je aanbod nog niet goed staat, zou ik niet adverteren. Ik adviseer mijn 1:1 klanten om pas na de eerste lancering te adverteren.
3. Registratiepagina
Je advertentie gaat naar een registratiepagina. Zorg dat deze qua look en feel hetzelfde is als je advertentie en marketingboodschap. Het moet herkenbaar zijn voor de persoon die erop klikt.
4. Hoeveel geld je ook uitgeeft, het voelt eng
Of je nu 100 euro uitgeeft of 1000 euro het blijft spannend. Laat dit gevoel je niet weerhouden. Dit gevoel heeft iedereen. Ondernemen is ook een stukje risico nemen. Als je start met adverteren en je gaat een masterclass promoten. Zorg dan dat je 500,- hebt gespaard om te adverteren. Hierdoor kun je vaak rond de 100 leads binnenhalen en dat moet genoeg zijn voor een klant.
Als je zeker bent van je aanbod en marketingboodschap, durf dan ook echt te adverteren en op te schalen.
Advertenties zijn een belangrijk deel van je lanceringsstrategie, maar het is zeker niet de enige strategie. Het kan heel veel voor je business doen. De businesses die het echt heel erg goed doen adverten vaak. Of hebben in het verleden vaak geadverteerd. Je kan gewoon sneller groeien, maar het is wel belangrijk dat je het op de juiste manier inzet.
Advertenties kunnen namelijk ook echt een money sucker zijn. Het kan je helemaal leegzuigen als het niet aanslaat. Stop er dan ook mee. Als het niet werkt moet je je marketingboodschap en advertentie aanpassen.
Ik snap dat je Facebook advertenties wilt uitbesteden, als je bijvoorbeeld niet zo goed weet hoe je het op moet zetten.
Het is wel belangrijk dat jij als ondernemer de teksten en visuals aanlevert. Jij kent immers jouw doelgroep het beste!
Ik doe zelf geen losse ads management, want daar geloof ik niet in. Het heeft namelijk zo te maken met jouw hele funnel en lanceertechniek.
Wil je dat ik even mee kijk naar je marketingboodschap? Naar je teksten? Welke kansen ik voor jou zie? En ook de advertenties voor je draai? Dit doe ik namelijk allemaal voor mijn 1:1 klanten:
In één oogopslag ontdekken of je online programma een succes wordt voor je ideale klant.
Deze tools zorgen ervoor dat ik veel dingen in mijn business kan automatiseren.
In deze 4 daagse challenge live training zet je de 4 belangrijkste stappen voor het maken van succesvol online programma in een drukke markt, waar mensen écht op zitten te wachten
75% Complete
Download the Purpose Roadmap including workbook to craft your own Purpose for your life & business.